Despre editare
Tot din etapa de lucru pe manuscris face parte și așa-numita editare.
La modul foarte general, a edita înseamnă a ajusta un text în scopul de a-i aduce anumite îmbunătățiri. În funcție de nevoile textului, editarea poate viza mai multe aspecte și mai multe niveluri de profunzime.
- EDITAREA DE FORMĂ (copyediting)
Menționam data trecută aspectul stilistic al corecturii: a alege cuvintele potrivite, a modifica structura frazelor pentru a da textului limpezime, cursivitate, ușurință la lectură și la înțelegere. Acesta poate fi considerat un prim nivel de editare, în care nu intrăm în conținutul textului, ci doar îl facem să „curgă”, să sune bine și să transmită fără dificultăți ceea ce caută să transmită. Pentru această operațiune nu solicităm aprobarea autorului pentru fiecare modificare în parte. Dacă e o colaborare nouă, pregătim câteva pagini de mostră și le trimitem autorului, să vadă ce propunem și cum ar suna. Dacă e în ordine, mergem înainte și mai retrimitem la final, pentru o ultimă verificare.
- EDITAREA DE CONȚINUT (substantive editing, content editing)
În urma lecturii unui manuscris, editorul poate atrage atenția autorului asupra unor probleme de concepție sau de structurare a materialului. De exemplu: o idee care se repetă, o prezentare care ar trebui condensată; un subcapitol care s-ar potrivi mai bine în altă parte; o expunere trenantă; personaje insuficient caracterizate sau care nu vorbesc conform tipologiei lor; fire narative secundare care încarcă povestirea; inconsecvențe; dialoguri nerealiste și multe altele. Toate acestea se rezolvă în strânsă colaborare cu autorul, pentru că presupun regândirea și rescrierea unor porțiuni de text, redesenarea unor personaje etc. – operațiuni de esență și în care autorul are întotdeauna ultimul cuvânt.
SFATUL ZILEI:
Nu vă „îndrăgostiți” de paginile dvs… e greu, știm, toți o pățim 🙂 Aduceți-vă aminte: perfecțiunea unei sculpturi se obține îndepărtând prisosul. Începeți prin a scrie tot ce credeți că trebuie scris, tot ce cere să iasă la lumină. Apoi lăsați să stea o vreme. Apoi reluați, recitiți și – tăiați fără teamă tot ce e în plus. Chiar dacă ideea merită păstrată, chiar dacă vă plăcea personajul acela misterios, chiar dacă v-au reușit niște descrieri fantastice… dacă nu-și au locul în curgerea textului, tăiați-le, textul va avea de câștigat. Și aveți încredere: nu se pierde nimic. Paginile acelea sunt un foarte bun exercițiu; ele rămân în „laboratorul” dvs. interior și le veți valorifica în altă parte.
ÎNTREBAREA NOASTRĂ:
În ce etapă de lucru simțiți cel mai mult nevoia unei priviri obiective, a unei păreri dinafară? În ce etapă de lucru ați simți ca binevenită eventuala implicare a unui editor?
Photo by hannah grace on Unsplash